Kirjoittaja

Reeta Karoliina

kirjani.reeta(at)gmail.com

There's more to life than books, you know, but not much more, not much more (The Smiths)

Kirjablogeissa kuohuu!

 

Olen palannut! Tiedän, että te kaikki päivystitte koko viikonlopun netin ääressä kasvavan paniikin vallassa. Ajattelitte, että nyt se on taas kerran pistänyt bloginsa pussiin ja eikö se nyt millään osaa päättää kirjoittaako vai ei! Mutta kuulkaas, tällä kertaa vika ei ollut minun. Vuodatus, jonka pohjalle kirjoitan blogiani sekoili ja osoitteeni katosi viikonlopun ajaksi kokonaan. Onneksi kadoksiin joutui pelkkä osoite eikä koko blogi, joten täällä ollaan yhä!

Mutta blogi katosi kyllä mielenkiintoiseen aikaan. Viime päivien aikana kirjablogeissa on tapahtunut vaikka mitä! Se tärkein ja hienoin on tietenkin tämä:

Kirjamessuilla jaettiin jälleen kerran "Rakkaudesta kirjaan" -tunnustuspalkinto ja tällä kertaa se jaettiin viidelle kirjabloggajalle! Palkittuja olivat seuraavat:

 

Sallan lukupäiväkirja

Jäljen ääni

Kirjainten virrassa

Morren maailma

Bokbabbel

 

Onnea kaikille hienoille blogeille! Sallan lukupäiväkirja ja Jäljen ääni ovat omat suuret suosikkini, joita olen molempia seurannut melken alusta asti (siis jo viisi vuotta!). Kirjainten virrassa on sekin ihana, vaikka onkin blogina edellisiä nuorempi. Morren maailmaa olen lueskellut silloin tällöin ja tykkään siitäkin, vaikken ihan vakkarilukija olekaan (en vain ehdi kaikkialle!) Näistä viidestä BokBabbel oli itselleni ainoa aivan uusi, mutta nyt täytyy kyllä tutustua siihenkin!

Tätä palkintoa on analysoitu muissa blogeissa valtavasti, joten jätän nyt pidemmät tilitykset väliin ja haluan vain onnitella palkittuja! Ihana tunnustus!

Mitäs muuta täällä on tapahtunut? Suosikkiblogini Koko lailla kirjallisesti on muuttanut Lilyyn! Jenni bloggaa siis nykyisin osana nuorille naisille suunnattua Lily-nettilehteä. Sinne kaikki!

Erikoisinta on kuitenkin ihan viime päivien yleiset kirjallisuusblogi-keskustelut, jotka eivät siis käsittele kirjoja tai kirjallisuutta vaan ennen kaikkea bloggausta ja sen kirjoittamattomia sääntöjä. Tuntuu, että viime aikoina kirjablogeja on syntynyt kuin sieniä sateella ja blogeissa aiemmin vallinnut sivistynyt ja iloinen konsensus alkaa vähitellen rikkoutua. Viime aikoina on keskusteltu mm. siitä saako omassa blogissaan pitää kirja-arvontoja vai onko se lukijoiden kalastelua? Entä saako kirjablogia kirjoittaa nimimerkin takaa vai onko se raukkamaista? Kuinka ronskisti kirjoja saa arvostella, mitä jos kirjailijalle tulee paha mieli? Entä saako sanoa ääneen, jos on ihan vähän kateellinen niille, jotka saivat "Rakkaudesta kirjaan" -palkinnon, kun itse jäi palkinnotta? Viimeisin riita taisi nousta Opuscolo-blogin pakinasta. (Edit. Poistin tästä pari linkkiä, koska linkitetyn blogin pitäjä itse niin toivoi.)

Kaikista näistä keskusteluista paistaa jotenkin läpi, että me kirjabloggaajat olemme kyllä ihan hurjan kilttiä porukkaa. Luulen, että valtaosa kirjabloggareista on erittäin fiksuja ja hyvinkäyttäytyviä, sosiaalisesti pidettyjä ihmisiä, jotka eivät halua pahoittaa kenenkään mieltä. Kirjablogit ovat sellaisia feel good -blogeja ja sehän on tietenkin hienoa se. (Olen itsekin ihan kamalan kiltti, toivon usein olevani edes vähän hurjempi ja ilkeämpi.)

Muistan kuinka joskus (aikana ennen kirjablogeja) Kiiltomadon silloisella keskustelupalstalla riideltiin niin, että veri lensi. Inhosin tuota keskustelupalstaa syvästi ja lopulta se sitten suljettiinkin häiriköiden vuoksi. Kirjablogeissa on nyt kuitenkin menty toiseen ääripäähän, jossa monet haluavat keskustella kirjallisuudesta vain sivistyneesti ja kivasti niin, ettei niitä kirjojakaan oikeastaan saisi niin kamalasti arvostella, parempi olisi vain kehua. Sekin on mielestäni tylsää. Ottaen huomioon kuinka rankkoja aiheita maailmankirjallisuus on vuosien saatossa käsitellyt on omituista, jos kirjabloggaajat kirjoittaisivat aina vain sievästi ja kiltisti.

Verkkokeskustelu on kuitenkin edelleen hyvin uusi ilmiö, kirjablogit vielä uudempia. Meitä "vanhoja" kirjablogeja on vain kourallinen ja meistä tekee "vanhoja" hurja viiden(!) vuoden bloggaus. Koska kirjablogit ovat niin uusi ja nopeasti kasvava ilmiö on mielestäni ihan odotettavaa, että tämä aiheuttaa ainakin jonkinlaisia kasvukipuja.

Mitä kirjabloggaus oikeastaan edes tarkoittaa? Kirjablogeista (siis lukijoiden, ei kirjailijoiden blogeista) löytyy kaikkea mahdollista hyvin ammattimaisesti ja vakavasti kirjoitetuista arvosteluista sieviin lifestyle-blogeihin, joissa kirjoista blogataan siinä marjapiirakoiden ja kestovaippojen ohessa. Jotkut lukevat sellaiset viisi kirjaa viikossa ja kirjoittavat niistä kaikista tunnollisesti arvosteluja, toiset päivittävät ahkerasti kirjallisuusmaailman uutisia, kolmannet bloggaavat harvemmin ja pohdiskelevammin. Osa varmasti haaveilee, että voisi joskus blogata työkseen ja pöytälaatikkokirjailijoita löytyy varmasti monia.

Joukko ei suinkaan ole homogeeninen ja siksi tuntuu hassulta, että toisinaan kirjabloggaajat ovat pistämässä toisiaan "ruotuun". Älä nyt noin kirjoita tai tuosta aiheesta bloggaa! Vähän niin kuin isosiskot neuvoisivat nuorempiaan, että tuo ei nyt ole ihan sopivaa ja meidän perheessä ei hei käyttäydytä noin.

Omien blogitaukojeni taustalla on yleensä ollut ihan omaa henkilökohtaista väsymystä, mutta toisinaan myös uupumista ihan vain tähän blogimaailmaan. Jossain vaiheessa huomasin kyttääväni blogini kävijämääriä ja ahdistuin niistä totaalisesti. Kerran taas syyllistyin, kun toinen kirjabloggaaja huomautti, ettei kirjablogiin sovi kirjoittaa sellaista mitä ei uskaltasi mennä sanomaan kirjailijalle päin naamaa. (Silloin tästä tulisi kyllä hiljainen blogi! Enhän minä uskalla mennä pyytämään niiltä edes nimikirjoitusta!) Jossain vaiheessa tuntui, että kirjablogini on ihan "väärä" kun se on niin erilainen kuin toisten blogit, en lue paljon uutuuksia ja olen muutenkin ulkosuomalaisena hiukan pihalla Suomen kirjallisuuspiireistä, mutta onneksi tulin sitten kuitenkin pian järkiini. En ole "oikeassakaan" elämässäni ollut koskaan se kaikista suosituin ja tyylikkäin. Olen iloisesti vähän nolo, puhun liikaa ja asian ohi ja osaan olla välillä ihan hirveän pikkumainen ja lapsellinen. Silti elämässäni on paljon rakkautta ja ihmisiä, joille kelpaan juuri tällaisena. Siksi uskon, että myös blogini on, jos nyt ei sentään rakastettu, heh, niin varmasti ainakin pidetty, juuri tällaisena, omanlaisenaan. 

Omissa suosikeissani on hyvin erilaisia blogeja. Tykkään esimerkiksi Kirjavasta kammarista ja Lumiomenasta, joissa molemmissa on paljon arvontoja, kuvia ja muita "ulkokirjallisia" juttuja , mutta toisaalta nautin vielä enemmän Jäljen äänen rauhallisesta pohdiskelevuudesta. Omia suuria suosikkejani ovat myös Nulla dies sine legendo, joka on toisinaan ihan hirmuisen kiukkuinen ja suorasukainen sekä kahden lukiolaisen pitämä 100 kirjaa -blogi, jossa ollaan riemastuttavan rehellisiä! (Juhani Ahon "Rautatiestä" siellä kirjoitettiin: "En lukisi kirjaa vapaaehtoisesti luultavasti ikinä. Ei muuta sanottavaa." Hih! Ihan mahtavaa!)

Ehkä me voisimme hyväksyä sen, että me kirjablogit emme ole yhtenäinen joukko. Jotkut bloggaavat sisäsiististi, toiset revitellen. Jokainen kirjoittakoon ja lukekoon sellaista blogia josta tykkää. Jotenkin nämä meidän kilttien kirjabloggareiden riidat ovat kyllä myös aika söpöjä. Kun itse bloggaa säännöllisesti unohtaa helposti, että me kirjabloggarit olemme kuitenkin edelleen hyvin marginaalissa, esimerkiksi muotiblogeihin verrattuna. Ehkä me sen marginaalin turvin voisimme myös ottaa vähän rennommin ja yksinkertaisesti iloita tästä pienen ja aktiivisen kirjablogimaailman kirjavuudesta.

 

Anna Elina kirjoitti 01.11.2011 - 23:15
Kiitos tästä kirjoituksesta! Olen niin monessa asiassa samaa mieltä kanssasi. Minäkin pidän hyvin erilaisista blogeista ja kirjavuus on mielestäni pelkästään hyvä asia.

Olen itse ihan noviisi näissä ympyröissä (aloitin blogini maaliskuussa) ja sikäli en tiedä, millaista on ollut aiemmin. Siksi onkin mukava kuulla kokeneempien(kin) bloggaajien ajatuksia.
Hanna kirjoitti 02.11.2011 - 01:05
Hei! Minun on pitänytkin kysyä,että millainen kirjablogitarjonta on Norjassa? Onko siellä blogattu kirjoista yleisesti kauemmin kuin Suomessa vai kuljetaanko yhtä matkaa? Silloin kun asuin Norjassa,ei puhuttu edes muoviblogeista,joten kiinnostaa kovasti kuulla kuulumisia sieltä. Ruotsissa puolestaan tunnutaan olevan paljon edellä.
Maija kirjoitti 02.11.2011 - 06:16
Anna Elinan tavoin minäkin olen vielä uusi tulokas blogimaailmassa. Olen kyllä seurannut näitä kiivaita keskusteluja (osaa niistä), mutta en selvästikään ymmärrä kaikkia sävyjä ja vivahteita, piilomerkityksiä. Ehkä hyvä niin.
Booksy kirjoitti 02.11.2011 - 07:28
Kiitos fiksusta kirjoituksesta ja hyvästä blogivinkistä, tuo lukiolaisten blogi tuntuu hauskalta!

(Kyllä tässä välillä tuntuu että saa pidellä maasta kiinni ettei lentäisi jonkun tuulenpuuskan mukana ihan kadoksiin itseltään; toisaalta on upeaa että suhtaudumme intohimolla kirjablogeihimme, toisaalta on kurjaa jos koko ajan rapa lentää.)
Katja / Lumiomena kirjoitti 02.11.2011 - 07:34
Lumiomena-bloggaajan on pakko takertua tuohon ulkokirjallisuuteen. Ovatko valokuvat sellaisia? Blogini alkoi kirjablogina kolmisen vuotta sitten, muuttui sekablogiksi 2009, mutta on viime aikoina ollut aika lailla "puhtaasti" kirjablogi. Ts. kirjoitan joskus esim. syyslomasta tms., mutta kun huvikseni katsoin viimeisimpiä blogikirjoituksiani (37 kpl), niin niistä vain yksi ainoa ei käsittele kirjoja. Nostin tämän esille- keskustelua saa ehdottomasti olla - koska minulla on koko ajan paha identiteettikriisi kirjabloggaajana ja toivon, etteivät ottamani valokuvat ole muiden mielestä liian "ulkokirjallisia".

No, koetan täysin pysyä kaikkien kirjablogiriitojen ulkopuolella. Olen niistä lukenut, joistakin (en tästä :)) suuresti mieleni pahoittanut ja olen edelleen ymmällään siitä, millainen kunnollinen kirjablogi saa olla. Itse kun pidän niin pohdiskelevista, visuaalisista, kepeistä kuin syvällisistäkin. Suosikkiblogini ovat sitä kaikkea. :)
Reeta Karoliina kirjoitti 02.11.2011 - 07:47
Kiitos kommenteista! :-D (Pieni säpinä on aina ok, kunhan ei ihan sota syttyisi! ;-)

Hanna, en valitettavasti tunne norjalaista kirjablogimaailmaa juuri lainkaan. Luen paria blogia, mutta en ole jotenkin saanut aikaiseksi ottaa selvää muista. Mutta mutta! Innoittamanasi voisinkin viettää vaikka ensi viikonlopun asiaan tutustuen ja raportoida tällä sitten!

Lumiomena, minähän nimenomaan kirjoitin, että tykkään blogistasi! Mielestäni kuvasi ovat ihanan ihania ja seuraisin blogiasi varmaan ihan vain niiden vuoksi, vaikkei se kirjallisuutta edes käsittelisi! :-D Ja yritin myös tehdä selväksi, että PIDÄN myös blogeista, joissa kuvataan ihan "muutakin elämää". Mielikuvani blogistasi on varmaan tosiaan niiltä "sekablogi" ajoilta, jolloin kirjoitit enemmän muustakin kuin kirjoista. (Ja sanon taas, että tosiaan pidän myös sellaisista blogeista!) Sana "ulkokirjallinen" on varmaan väärä, pahoittelut, en vain keksinyt millä kuvaisin toisen tyyppisiä blogeja. Ensin meinasin kirjoittaa "kevyistä " blogeista, mutta se sana tuntui vielä vääremmältä. Millä nimellä itse kuvailisit blogeja joissa keskitytään muuhunkin, kuin "tiukkaan asiaan" tai pelkkiin (kuiviin) kirja-arvosteluihin? Niin, ja lasken kyllä oman bloginikin noihin "ulkokirjallisiin", minähän tilitän täällä milloin mistäkin enkä suinkaan pitäydy pelkissä kirjoissa ja kuviakin ymppään ihan joka väliin ;-) Eli pahoittelut, jos sana oli väärä. Vaihdan sen kyllä, jos joku keksii paremman.
Reeta Karoliina kirjoitti 02.11.2011 - 08:00
Niin ja Lumiomenalle vielä, yritin tällä kirjoituksella nimenomaan tehdä selväksi, että MINUN mielestäni "oikean" kirjablogin ei pidä olla sitä tai tätä, vaan tykkään nimenomaan siitä, että blogeja on niin erilaisia. Että älä nyt ainakaan minun takiani kriiseile :-)

Jotenkin hassua, että me kirjabloggaajat edes mietimme sitä millaisia "saamme" olla. Mielestäni se juuri kertoo siitä, että olemme ehkä porukkana aavistuksen verran liian kilttejä ja mielyttämishaluisia. (Tämä siis ihan rakkaudella ja edelleen lasken itsenikin tähän joukkoon.)
Katja / Lumiomena kirjoitti 02.11.2011 - 08:27
En missään nimessä kriiseile tai pahoittanut mieltäsi sinun takiasi, vaan tekstisi on todella hyvä. Pidän siitä kovasti ja ymmärsin kyllä pointtisi, mutta ikuinen blogikriiseilijä ei voi olla miettimättä kaikenlaista ja kun nimeni nousi nyt esiin, niin... :)

Lähinnä mietin sitä, mistä oli kirjamessujen aikaisessa blogistitapaamisessakin puhetta, että kuvat ovat oikeastaan aika tärkeä väline blogeissa, sillä esim. lehtiarvioissa niitä ei voi kustannus- ja palstatilasyistä julkaista. Kuvat - kirja kannet tai vaikkapa kirjan henkeä kuvastavat luonto- ja tilannekuvat, joita näkee aika paljon - tuovat omalta osaltaan kirjaa lähemmäksi. Digitaalisen/sosiaalisen median yksi rikkaus onkin siinä, että visuaalisuuden voi nostaa kirjojen rinnalle. Jo pelkkä kirjan kansikuvan näkeminen saa lukijan helposti muistamaan kirjan. Tapaamisessa oli puhetta, miten moni muisti jonkun kirjan ihan vain siksi, että oli nähnyt sen kansikuvan jossain blogissa.

Mielestäni kaikki blogit, joissa kirjat ovat pääosassa, ovat ihan kirjablogeja tai "kirjapainotteisia blogeja". Mielestäni sinun blogisi on selkeästi kirjablogi, kuten omanikin. "Kirjallinen sekablogi" on minulle sellainen, jossa kirjoja on paljon, mutta kuitenkin vähemmistönä muun aineiston joukossa. Näitä termejä on hauska pohtia. Itsekin pidän monenlaisista blogeista, mutta katson tosiaankin esim. sinun, Karoliinan ja minun blogini ihan kirjablogeiksi. Toivottavasti muutkin.

Tärkeintä on kuitenkin blogikirjoituksen "laatu" kuin kirjallisten tekstien määrä. On kirjablogeja, joissa kuvaillaan vain kirjan takakannen tai lievetekstin kirjoitus. Niiden arvoa mietin usein, mikä niissä on pointtina? Koota kirjaesittelyjä saman osoitteen alle? Ja sitten on tosiaan "kirjallisia sekablogeja", joissa kirjoista kirjoitetaan ehkä harvoin, mutta omaperäisesti, oivaltavasti ja laadukkaasti. Niistä saan usein paljonkin irti.
Karoliina kirjoitti 02.11.2011 - 08:42
Hyvä kirjoitus, ja olen samaa mieltä monesta asiasta. Tähän kuohuntaan kyllä alkaa jo väsyä ja toivoa, että pian voidaan taas keskittyä itse asiaan (kirjoihin).

Kiva, kun mainitsit blogini positiivisessa mielessä. :) Minä pitäisin mielelläni laveampaakin blogia, eli haluaisin kirjoittaa myös muusta elämästä kuin kirjoista, mutta vähän Katjan tapaan minullakin on nykyisin äärimmäisen vähän muita kuin kirjapostauksia. Arvonnatkin ovat kirja-arvontoja. :)

Mutta voi harmi, kun syyllistyit tuosta, kun joskus sanoin, että minusta sanojensa takana täytyy pystyä seisomaan! En tietenkään ajatellut, että siitä voisi yöunensa menettää. En myöskään tarkoittanut sitä tietenkään niin kirjaimellisesti, että pitäisi kirjailijan kadulla nähdessään mennä nykimään hihasta ja avautua bloginsa sanoin, vaan sitä, että jos nyt vaikka kohtaa kirjailijan jossakin tilaisuudessa ja tulee ilmi, että hän on arviosi kirjastaan lukenut, voisi hänet kohdata selkä suorana. Eri mieltä voi tietenkin olla, mutta minulle kyseessä on hyviin käytöstapoihin liittyvä itsestäänselvyys: ei turhaa ilkeilyä, vaan perusteltua kritiikkiä. Kyllä minäkin kirjojen heikommat puolet nostan esiin, mutta pyrin aina perustelemaan niin positiivisen kuin negatiivisen kritiikin (olkoonkin, että perusteet jäävät usein melko subjektiivisiksi).

Haluaisin vielä sanoa sanasen juuri tuosta kirjojen "haukkumisesta". On jo sataan kertaan todettu, että suurin osa kirjabloggaajista lukee kirjoja omaksi ilokseen ja valitsee siksi kirjoja, joista pitää. Tämä on selviö. Toisaalta negatiivisten kirjoitusten viihdearvo on vanha totuus sekin. Tietenkin kirjabloggaaja voi haluta miellyttää lukijoitaan sillä tavalla, että lukee huonoja tai ärsyttäviä kirjoja ja kirjoittaa niistä hauskoja juttuja, mutta kun monelta suunnalta on viime aikoina sanottu, ettei lukijoita saisi "kosiskella" (minusta saa, jos haluaa), niin eikö tuollainen ole juuri sitä? Noh, onhan se mahdollista, että bloggaaja haluaa vain lukea mahdollisimman laidasta laitaan, eikä jätä kirjaa kesken, vaikka se olisi miten huono.

Lopuksi totean, että asiasta saa ja pitää sanoa, niin kirja-arvioissa kuin blogikeskusteluissa, mutta minä en näe arvoa ilkeilyssä enkä turhassa riitelyssä. Positiivisuus ärsyttää monia, mutta minusta se on aliarvostettua. Olin nuorempana paljon riidanhaluisempi ja kovempi pitämään kiinni omasta mielipiteestäni, mutta iän myötä olen pehmennyt, en vihaa ketään ja yritän ymmärtää kaikkia. Kuulostaa ehkä hörhöltä, mutta olen kyllä nykyisin todella onnellinen ja voin hyvin.

Peace! <3 :)
Hanna kirjoitti 02.11.2011 - 09:52
Hei!
Huomasin, että olin puhelimellani tehnyt kirjoitusvirheen. Eli en tarkoittanut oikeasti muoviblogeja vaan tietenkin muotiblogeja. :)

Kiitos myös onnitteluista, olin tosi onnellinen siitä, vaikka blogini ei ole tosiaan kauhean vanha. Kuohunta laski kyllä fiiliksiä ja nyt messut ja kaikki se "humu" on onneksi takana. :)
Norkku kirjoitti 02.11.2011 - 10:06
Hei, olipas tätä kiva lukea. Minä olen silmät pyöreänä seuraillut tätä kuohuntaa, olen aika noviisi vielä näissä jutuissa... Päädyin siihen että kirjoittelen pientä blogiani sillä lailla kuin sen itse parhaaksi näen, sellaisena "minun näköisenäni".

Hyvä että kirjoitit tuosta arvostelun ystävällisyydestä, olen nimittäin painiskellut juuri tuon asian kanssa. Luin erään blogeissa suitsutetun kirjan ja huomasin etten voi yhtyä ylistävään kuoroon. (Varmaan on hyvin kirjoitettu kirja, mutta not my cup of tea...) Varsinkin näin aloittelijana olisi kivaa kun voisi olla samaa mieltä muiden kanssa, mutta nähtävästi joudun olemaan eri mieltä. Kivitetäänköhän minut?

penjami kirjoitti 02.11.2011 - 10:49
Piti oikein tarkistaa ensimmäisistä postauksista: Jäljen ääni ja Kertomus jatkuu ovat syntyneet saman horoskooppimerkin alla. Syyskuun alussa siis (neitsyt), minun kolmas päivä ja sinun 11. Silloin "puhtaita" kirjablogeja oli kovin vähän, itse en osaa vielä olemassa olevista nimetä kuin Sallan jos ei ns. kirjailijablogeja ja toimittajien ylläpitämiä oteta lukuun - toki monia kulttuurin sekaottelijoiden kirjallisuuspainotteisia blogeja oli silloinkin paljon.

Mutta blogikulttuuri on nuori, samoin keskustelukulttuuri. Rakentavasti eri mieltä oleminen on taitolaji.

Itse pidän eri blogeissa eri asioista: sinun blogissasi tunnelmasta, joka puhuttelee omaa rauhallista luonteenlaatuani, ja vastapainoksi voi taas käydä vilkaisemassa sellaisia blogeja, joissa tuntuu olevan vaikka mitä säpinää meemeistä arvontoihin.

Ehkä blogikuohunnalla on turha vaivata liikaa päätään: toki on luonnollista, että sellaistakin välilllä syntyy, mutta oleellisempaa oman blogikirjoittamisen kannalta olisi ehkä kuitenkin keskittyä tekemään omaa juttua. Jos omaan tyyliin sopii paremmin sekablogi, niin tekee sitten sellaista. Tai jos haluaa välillä pitää tauon, niin pitää sitten.

Linjanvedot voivat karkottaa lukijoita, mutta entä sitten? Jos blogia pitää omaksi ilokseen, ei kannata ruveta feikkaamaan, yrittämään olla muuta kuin on. JOs taas haluaa mahdollisimman paljon kävijöitä, voi suosiolla unohtaa kirjabloggailun ja opetella vaikka neulomaan: käsittääkseni suosituimmissa neuleblogeissa tai erilaisissa elämäntyyliblogeissa kävijämäärät ovat moninkertaisia.

Mutta vaihdetaan puhe kirjoihin, niinhän ehdotit. Työpöydällä minulla on mm. Antti Nylenin tuore käännös Pahan kukkia (Baudelaire), Rebecca Stottin Veden muisti ja A.S. Byattin Lasten kirja (melkein 1000 sivua, huhhuh!). En tiedä saanko karkotettua niillä marraskuun harmautta, mutta yritetään.

Ja kohta tulee joulukuu: yritän saada ainakin puolen tusinaa jouluaiheista kirjabloggausta aikaiseksi tämänkin joulun alla. Hauskaa olisi lukea muistakin blogeista!


Luru kirjoitti 02.11.2011 - 11:01
Kiitos erinomaisesta, viisaasta kirjoituksesta! Olen hämmentyneenä seurannut viime päivien keskusteluja, joissa on seikkaillut laumoittain härkäsiksi paisuneita kärpäsiä. Nettikeskusteluissa tulkinnat villiintyvät ja tunteet kuohuvat helposti, eikä kirjablogimaailma näköjään ole poikkeus. Toivottavasti tämä kuohunta menee kuitenkin kasvukipujen piikkiin, myrsky pysyy vesilasissa, ja voimme taas keskittyä kirjoihin ja lukemiseen.

Komppaan Karoliinan peace-filosofiaa. Pakkopositiivisuus on tietysti yhtä kinkkinen juttu kuin mikä tahansa muukin pakko, mutta siihen, miltä asiat näyttävät, vaikuttaa kyllä todella paljon se, miten niitä katsoo.

Minusta positiviisuus ei ole sama asia kuin kritiikittömyys, joten Norkku, ole vain rohkeasti eri mieltä siitä kaikkien ylistämästä kirjasta!
Luru kirjoitti 02.11.2011 - 11:03
Piti vielä lisätä, että odotan innolla Penjamin mainitsemia jouluaiheisia kirjapostauksia! Oo. Joulukirjoja kehiin!
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 11:43
Luru:

Hienoa, ja kannattaa odottaakin. Kun nyt viime aikoina on puhuttu lukijoiden kosiskelusta, niin tunsin piston sydämessäni: olen kosiskellut liian vähän. Parannan tapani, ja siksi Jäljen ääneen tuleekin joulukuun alkajaisiksi yksi leivontajuttu resepteineen kaikkineen. Ja valokuvia tietysti! ;)
hdcanis kirjoitti 02.11.2011 - 11:48
Itsekin pidän monenlaisista blogeista, pohdiskelevista ja suoraviivaisista, maltillisista ja äkäisistä, amatööreistä ja ammattilaisista...eli en arvosta ketään joka sanoo että kaikkien blogien pitäisi olla tällaisia tai tuollaisia, mutta toimintatavoista keskustelu ja ajoittainen metabloggaus on hyödyllistäkin, kirjallisuuskeskustelun luonteesta yleensäkin, ja ehkä se saa ihmiset pohtimaan myös omia toimintatapojaan, vaikka sille "muut tahtovat että minä teen näin" tielle ei kannatakaan lähteä.
Tuo tunnustuspalkinto taisi laukaista kirjabloggauksessa murroskohdan, tai ainakin vauhditti sitä, jolloin tuli ajankohtaiseksi miettiä että mitäs minä/me ollaan täällä oikein tekemässä? Mutta toivon mukaan ne omatkin toimintatavat selkiytyvät ja niistä voi olla sitä mieltä että tämä on minulle paras tapa toimia. Mainiona kehityksenä voisin pitää esim. sitä kun taannoinen arvostelukappalekeskustelu inspiroi monia laatimaan niitä "blogini esittely"-sivuja.
Tämä on kriisivaihe, kohta tulee taas se normaalivaihe...
Heidi K. kirjoitti 02.11.2011 - 11:57
Mitä tuo paljon puhuttu kosiskelu tarkoittaa? Miksi ei saisi olla arvontoja tai haluta paljon lukijoita? Mitä pahaa siinä on? Kirjojen ilosanomaa on hyvä kertoa monille.

Minulla ei ole omaa blogia, mutta luen monia hiljaisena.
jaana kirjoitti 02.11.2011 - 12:16
Paljon hyviä kommentteja tästä viime aikojen "myrskystä vesilasissa". Olen niitä itse jonkin verran seurannut, mutta jotenkin vähän ulkopuolisena. Taidan olla bloggaajana sen verran nuori, että en tiedä vanhoista käytännöistä mitään enkä myöskään tunne kuuluvani mihinkään erityiseen yhteisöön, jossa pitäsis toimia juuri tietyllä tapaa. Bloggaustapoja on yhtä monta kuin bloggaajiakin eikä yhdenmukaistaminen millään onnistuisi, eikä sellaista kai kukaan edellytäkkään. Jokainen bloggaa tavallaan ja käy niissä blogeissa, jotka jollain tasolla tuntee omikseen, ehkä hengenheimolaisikseen. Se on kuitenkin selvää, että toimintatavat muuntuvat vähitellen blogeissakin, syntyy uudenlaisia blogeja, jotka antavat inspiraatiota vanhoillekin, vanhemmat taas voivat kokemuksellaan "opettaa" uudempia toisissa asioissa.
Karoliina kirjoitti 02.11.2011 - 12:18
Hyviä puheenvuoroja!

Norkulle halusin sanoa, että ilman muuta täytyy kirjoittaa rehellinen mielipide kirjasta (sen voi tietenkin tehdä monella eri tyylillä), ja ainakin minusta äärimmäisen harvoin (onneksi!) törmää siihen, että yksittäinen lukukokemus teilattaisiin väärin tulkituksi. Enemmän se ohjastelu on sellaista yleisemmin bloggaamiseen tai blogietikettiin liittyvää, tyyliin ettei saisi kirjoittaa liikaa uutuuskirjoista.

Heidi K., samaa minäkin ihmettelen. Minusta on luontevaa julkisesti kirjoittaessa toivoa, että teksti tavoittaa lukijoita. Etenkin kun haluaa kertoa hyvistä kirjoista. :) Kaikille se ei ole tärkeää, mutten tiedä, mitä pahaa siinä olisi kumminkaan päin.
Susa kirjoitti 02.11.2011 - 16:47
Minäkin olen seurannut aika aktiivisesti kohta jo viikon vellonutta blogistanian uusinta "keskustelua". Olen pahoittanut mieleni monenkin asian suhteen, mitä osa on kirjoittanut, mutta koittanut silti pysyä taustalla.

Samaa minäkin ihmettelen, että miksi osalle on kuin kirosana tai suuri ylenkatsomisen aihe, että pitää arvontoja tai huomioi jotenkin muutenkin bloginsa lukijoita kuin vain julkaisemalla arvosteluja? Kun nimenomaanhan suurin osa kirjablogisteistakin pitää sitä blogia vuorovaikutteisen päiväkirjana tavallaan. Kriitikot ovat erikseen, mutta aika harva kai meistä kriitikkona itseään edes pitää.

Kun moni korostaa ( ei tässä keskustelussa vaan yleensäkin noissa viime päivien keskusteluissa/kommenteissa), että jokainen bloggaa tyylillään, mutta samaan hengenvetoon saattaa joko suoraan tuomita tai verhota huumoriin sitten toisin tekevien tyylit. Se tympii ja väsyttää minua, koska minä, kuten moni muukin, haluaisi vain blogata ja välttää turhaa vääntöä. Se ei tarkoita, etteikö voi olla hyvin eristä lähtökohdistakin kumpuavaa keskustelua ja ääripään mielipiteitä, sillä osa tuntuu ajattelevan sen niinkin. Kyllä keskustella saa ja pitää olla erilaisiakin mielipiteitä, mutta milloin ja missä niitä tuo esille, se vaatii joiltakin minusta opettelua.
Susa  kirjoitti 02.11.2011 - 16:50
Ja siitä "kosiskelusta" pakko sanoa pari sanaa ;)...että keneltä se on pois, jos joku tykkää, että blogissa on paljon lukijoita = vilkasta keskustelua? Miksi pitäisi vain olla ihan hissun kissun, ei saisi mitenkään "mainostaa" blogiaan? Kyllä minä kirjoitan pääasiassa siksi, että rakastan jakaa lukukokemuksia ja avoin blogi tarjoaa sen mahdollisuuden. Jos haluaisin kirjoitella vain itselle, en tekisi sitä netissä ainakaan avoimessa blogissa.

Reeta Karoliina kirjoitti 02.11.2011 - 19:19
Kiitos kaikille kommenteista! :-) Hyvä, että olette kaikki suhtautuneet tähän tekstiin näin postitiivisesti. Pelkäsin vähän töistä tullessa, että mitähän täällä blogissa on päivän aikana tapahtunut… Mutta ollaan aika lailla samaa mieltä kaikesta kuitenkin! ;-)

Ihan ensin tuosta lukijoiden "kosiskelusta". Kai se häiritsee osaa porukkaa siksi, että tuntuu, että siihen pitäisi mennä mukaan. Itse olin jo aikoja sitten suunnitellut, että kun blogini täyttää viisi vuotta pidän arvonnan, jossa arvon lukijoiden kesken viisi kirjaa, joiden kaikkien nimessä on numero viisi. Olin mielestäni tosi nokkela ;-) (Kirjat olisivat olleet Doris Lessingin Viides lapsi, Mika Waltarin Viisi Waltaria, Viktor Pelevinin Viides maailmanvalta, Henning Mankellin Viides nainen ja joku Viisikko), mutta sitten arvontoja alkoi olla kaikkialla koko ajan niin ei se sitten tuntunut enää hyvältä idealta. Vesititte mun hienon juhlavuoden, mokomat! ;-D

Ei vaan, mutta ehkä nyt kun kirjablogeja on NIIN paljon, niin pian varmaan syntyy oikeasti kilpailua lukijoista. Kai meistä kaikki ainakin jonkun verran toivovat lukijoita ja sitten harmittaa, jos itselle tärkeät jutut ei kiinnostakaan, vaan kaikki vaeltavat naapuriin arvonnan perässä. Jonkun mielestä se on varmaan kateutta, mutta ei se mun mielestä välttämättä sitä ole. Ennemmin varmaan pelkoa siitä, että se mitä itse tekee ei "riitä". Tilannetta voisi ehkä verrata kirjailijaan, joka on mielestään kirjoittanut ihan hiukean hyvän kirjan, mutta ei oikein osaa markkinoida sitä ja jää siksi ilman lukijoita. Eli luulen, että joitain bloggaajia pelottaa, että paremmin "markkinoidut" blogit vievät kaikki potentiaaliset lukijat. Ja kai se jotenkin korostuu näissä kirjablogeissa, kun kirjallisuus on perinteisesti ollut niin kovin markkinointa vastaan. (Onhan se aika kuvaavaa, ettei meillä edelleenkään ole mitään "kevyttä" kirjallisuuslehteä esim. Parnasson rinnalla.) Muotiblogit ja sisustusblogit olisivatkin aika omituisia ilman runsasta kuvitusta!

Itse siis tykkään kuvista paljon ja arvonnatkin ovat ihan kivoja, mutta ehkä josain määrin "pelkään" että ns. harmaammat blogit jäävät niiden jalkoihin. Vähän niin kuin pelkään, että harmaammat kirjailijat jäävät kauniiden, nuorten ja säkenöivien, markkinahenkisten kirjailijoiden jalkoihin.

Joo, en tiedä. Tämä nyt oli tällaista ajatusvirtaa. (Postaan tän nyt ja jatkan sitten muihin teemoihin vastaamista.)
Salla kirjoitti 02.11.2011 - 19:35
Tämä kirjoitus on sitä tyyliä, mistä blogissasi pidän todella paljon. :) Osaat pohdiskella asioita ilman, että se tuntuu hyökkäykseltä ketään vastaan.

Arvonta-asioita innostuin kommentoimaan tuonne linkkaamaasi Kirjavan kammarin ketjuun.
Reeta Karoliina kirjoitti 02.11.2011 - 19:45
Lumiomena, hyvä, että et pahoittanut mieltäsi! :-) Minäkin olen joskus ihmetellyt niitä takakansiteksti-blogeja, mutta tulin siihen tulokseen, että joku varmaan pitää itselleen lukupäiväkirjaa, että itse muistaa mitä on lukenut.

Karoliina, ymmärrän mitä tarkoitat tuolla, että myös ilkeilyllä voi "kosiskella" lukijoita. Mielestäni esim. kirjailija Henna Helmi Heinonen teki noin vanhassa blogissaan, arvosteli kovin sanoin muita kirjailijoita tai kirjojen kansia tms. Ei se mukavalta tuntunut, mutta varmasti sillä sai lukijoita!

Luulen, että omalla kohdallani kyse on siitä, etten ihan aina kirjoita hehkutuksiakaan niin kovin suunnitellusti. Joskus saatan vain sanoa, että ihana ihana ihana, enkä osaa juurikaan perustella. Oman blogini tyyli ei ehkä ole kaikista asiantuntevin enkä koekaan kirjoittavani kirja-ARVOSTELUJA, vaan ennemminkin kirjaFIILISTELYJÄ. Vähän niin kuin ystävälle puhuttaessa hehkuttaa, että sun ON PAKKO lukea tämä, siis IHAN PAKKO, siis todellakin, tää on niin HUL-LUN hyvä kirja!!!! (Raila, ajattelen nyt tässä erityisesti sua…) Minä koen kirjoittavani vähän sen tyylistä blogia, en niinkään asiantuntevaa ja loppuun asti pohdiskeltuja arvosteluja.

Siksi tekisi välillä mieli sen ihanuuden toistelun jälkeen sanoa suoraan ja tunnepitoisesti, että olipa harvinaisen turhanpäiväistä paskaa ja täytyy kyllä olla melkoisen jälkeenjäänyt, jos tästä tykkää! Mutta en ole vielä uskaltanut ;-) En oikeastaan pelkää loukkaavani kirjailijoita, vaan pelkään loukkaavani teitä muita lukijoita. Jos joku rakastikin syvästi juuri sitä kirjaa ja sitten minä kirjoitan, että kuka hullu tästä tykkää?! Eli yritän kyllä olla aika siivosti, mutta nautin siitä, että ihan kaikki eivät aina ole.

Positiivisuus on hyvästä ja hyvät käytöstavat ovat (erityisesti netissä) aivan liian aliarvostettuja. Itse tein päätöksen, etten enää kommentoi netissä anonyymina, vaan linkitän aina omaan blogiini. En minä täälläkään ole omaa identiteettiäni piilotellut ja olen tainnut jossain vaiheessa jopa kertoa sukunimeni, mutta en halua, että jos joku googlettaa nimeäni niin tämä blogi tulee ensimmäisenä esille. Muuten tulisi tunne, että esim. työkaverit saavat minusta liikaa henkilökohtaista tietoa.

Aika vähän olen täällä negatiivisia kirjoittanut. Nytkin on pari dekkaria odottamassa, että mitä ihmettä niistä täällä sanoisin, kun molemmat olivat niin käsittämättömän huonoja… Toisen luin loppuun, koska se oli norjalainen ja yritän tutustua norjalaiseen kirjallisuuteen mahdollisismman laajasti. Toisen luin loppuun, koska olen tykännyt saman kirjailijan muista kirjoista niin paljon.

Mutta koska en aina perustele hehkutusta niin en aina jaksaisi perustella kauniisti niitä haukkujakaan. Ja siksi ehkä jätänkin usein haukkumatta.
Reeta Karoliina kirjoitti 02.11.2011 - 19:59
Joo, Hanna, noi muoviblogit on kovassa nousussa täällä Norjassa! Siellä esitellään yleensä kaikkia muoviesineitä ja mietitään kuinka muovia voi parhaiten käyttää arjessa. Antaumuksellisimmat muovibloggaajat tekee vierailuita muovitehtaille ja haastattelee työntekijöitä siellä. Se on kuule ihan oma alakulttuurinsa täällä… ;-)

Norkku, täällä voit kertoa, mistä kirjasta et tykännyt? :-)

Penjami, nyt keksin! Mähän perustan tänne tänä vuonna joulukalenterin! Hah, saa nähdä jaksanko, mutta yritän, kiitos ideasta! :-) Ehkä me voidaan kaikki laittaa joulukuun ajaksi blogeihimme jouluvalot ja joululaulut soimaan, kun sivun avaa! Ja glitteriä ja liikkuvaa kuvaa! Jään hauduttelemaan asiaa…

Nyt on pakko mennä nukuttamaan lasta, joten teille muille vielä kiitokset hyvistä kommenteista! Ja kauhukseni huomasin, että olin unohtanut tuon sanonnan "myrsy vesilasissa"! 8-O Mietin eilen, että miten se meni, aalto lautasella? Apua, näin se suomi ulkomailla asuessa rappeutuu...
Anki kirjoitti 02.11.2011 - 20:00
Minulta ovat kyllä kirjabloggaajien riidat menneet ihan ohi! :O Ehkä hyvä niin. Oman blogin "sopivuuden" miettiminen on tietysti erittäin inhimillistä, mutta tapa, josta on syytä pyrkiä pois. Minusta jokaisen tulee toteuttaa itseään aivan kuten lystää, kunhan ei tietysti vahingoita muita. Ajatukset "kelpaanko muille" ovat turhia ja rasittavia.
Norkku kirjoitti 02.11.2011 - 20:14
He, no voinhan minä tulla kaapista ulos mietteideni kanssa vaikka postauskin on kyllä työn alla... Minua hiertää Kirjeitä kiven alle, joka tuntuu aika masentavalta ja jotenkin tyypillisen suomalaiselta kaikessa harmaudessaan. Aiheet eivät ole iloisia, tiedetään ja kieli on varmasti oikein kaunista jne, mutta kun ei. Ei. En tosin ole koskaan tajunnut suomalaista melankoliaa, ehkä siinä on syy. (Anteeksi off-topic)
Maria/Sinisen linnan kirjasto kirjoitti 02.11.2011 - 20:21
Eikä! Nauroin vedet silmissä tuolla Reeta Karoliinan muoviblogijutulle. Kiitos tästä keskustelusta!
Katja / Lumiomena kirjoitti 02.11.2011 - 21:12
(Norkku: heh, minä löysin Kirjeistä kiven alle paljon hyvää, mutta en hehkuttaisi kirjaa. Romaani muiden joukossa, ei ihmeempää ;))
penjami kirjoitti 02.11.2011 - 21:23
Reeta Karoliina:

Hienoa, kannatan joulukalenteriasi. Itse harkitsin viime vuonna, mutta lopulta kirjoitin vain läjän jouluaiheisia postauksia. Niin teen tänä vuonnakin. Mutta kiva olisi lukea sellaista kalenteria, jossa on jonakin päivänä ihan vaikka pelkkä runonpätkä, sitten taas vaikka hieman enemmän juttua.

Kun itse kommentoin edellä tuosta "kosiskelusta" ja siitä, että pitäisi minun pitäisi kosiskella enemmänkin, tarkoitin sitä todella. Ja kuten kommenteissa on jo yllä puhuttukin, on vain mukavaa, jos kirjabloggausten välissä on jotain vaihtelua. Kosiskella voi myös sisällöllä: esim. vaikka jouluaiheisilla kirjabloggauksilla. Ne ovat idealtaan kevyempiä ja mukavalla tavalla hieman ärsyttävät kaikenlaista jouluhömpötystä vihaavia. Mutta minusta pientä hömppäilyä ei pidä ottaa liian vakavasti. Sitä paitsi kaamos on niin masentavaa aikaa, että kyllä valoille ja glitterille on tilausta (mutta niitä sähkönsinisiä, kylmänkalseita ulkovaloja inhoan).
Mari A.  kirjoitti 02.11.2011 - 21:39
Kiitos! Vihdoinkin joku nostaa esiin samaan postaukseen kaikki ne keskustelut, joista olen ollut ihan pihalla, kun olen kuohunut ihan vain omassa elämässäni irl. Heti kun kääntää katseensa vähäksi aikaa koneelta, niin alkaa tapahtua.

Koska olen ollut vähän pihalla tästä kaikesta, niin olen vähän jälkijunassa nyt lukenut kaikkea, mitä onkaan tapahtunut. Kiinnostavaa keskustelua, ja musta oikeastaan vain rivien välistä voi lukea jotain, josta voi mielensä pahoittaa. Mutta ehkä se johtuu siitä, että luen nyt ihan puun takaa kaikki keskustelut, enkä huomaa kaikkia nyansseja.

Mulle tulee mieleen ensimmäiset kerrat, kun päiväkodissa alettiin kutsua kavereita synttäreille ja mun lapsiani ei kutsuttu. Vedin hirveet herneet nenään, kun ajattelin, että tämä on katastrofi ja mun lapseni tippuvat jonnekin sosiaalisen maailman alaportaille. Kunnes sitten alkoi tulla enemmän synttärijuhlia ja kutsuja myös mun lapsilleni. Tajusin, että joskus niihin juhliin saa kutsun ja joskus ei. Joku taas saa kutsun aina ja joku ei koskaan. Vähän sama juttu näissä (kirja)blogikuvioissa: joku palkitaan, joku on suositumpi jne. Kun niitä kaikkia juttuja alkaa tulla enemmän, niin ehkä sitten vaan tottuu ajatukseen, että kaikkiin synttärikemuihin ei pääse mukaan.

Itselleni kirjablogista olen saanut iloa eniten silloin, kun joku kertoo saaneensa iloa ja vinkkiä lukemiseen, tai kun olen tavannut muita blogisteja, tai kun olen saanut kiitokset kirjailijalta hänen kirjansa arvostelusta. Olen myös saanut ensimmäisen paheksuvan kommentin s.postiini, mutta se ei nyt ollut niin paheksuva, että siitä kovinkaan paljon pahastuisin. Melkein ilostuin, että joku siis lukee mun blogia ja vaivautuu lähettämään mulle s.postia.

Suosituimmuus- ja muihin kisoihin en lähde tässäkään blogimaailmassa mukaan. En tule valitsemaan puoltani, ihan samalla tavalla kuin normalielämässäkään en halua liittoutua. Työelämässä näitä klikkejä tulee myös aina, mutta jotenkin olen sielläkin onnistunut välttelemään liittoutumia ja päässyt aina molempiin piireihin mukaan. Palkituista kirjablogeista sen verran, että kaikki palkinnot menivät juuri oikeille. Ja jos valinnat olisivat olleet toisenlaiset, niin olisin ihan samaa mieltä sittenkin. Tykkään vähän kaikista blogeista, vaikka olen aika usein törmännyt myös sellaisten blogeihin, joissa olen aika tavalla eri mieltä asioista.
Joissakin blogeissa uskallan olla eri mieltä ja toisisssa taas olen mieluummin hiljaa, ja poistuin takavasemmalle.




Reeta Karoliina kirjoitti 02.11.2011 - 22:55
Kirjoitin aikaisemmassa kommentissani "myrsy vesilasissa"! Haa! Mikähän SE on? :-D Tosiaan kieli rappeutuu hurjaa vauhtia!

Kiitos vielä kaikille kommenteille! Tosi fiksuja olette ja anteeksi, etten vastakommentoi ihan kaikille, olen kyllä kaikki kommentit lukenut ja niitä arvostanut. <3 Täytyypä muuten tehdä vielä kierros niihin tänne linkattuihin blogeihin joita en vielä tarpeeksi hyvin tunne!

"Kirjeitä kiven alle" -kirjaa en muuten ole vielä lukenutkaan, mutta se on varmaan ihan paska! ;-D No eikä! Yritin vain rohkaista Norkkua. (Oikeesti se on varmaan aivan ihq.)

Penjami, kai se joulukalenteri on sitten pistettävä pystyyn… Mitähän sinne keksis?

Mari A. mun tyttären tarhassa pitää synttärikutsuissa olla aina joku logiikka, esim. kaikki ryhmän tytöt tai kaikki ryhmän nelivuotiaat tai muuta sellaista, että hoitajat voivat selittää miksi joku sai kutsun ja joku ei. Mun mielestä ihan kiva sääntö sekin.

Jään nyt tänne miettimään tuota myrsyä vesilasissani. Ei se tosiaan ole kauhean yleinen suomalainen sanonta, joten ei ihme, että unohdin sen hetkeksi.
(Mua ei pitäis päästää nettiin näin myöhään illalla.)
Satu kirjoitti 03.11.2011 - 07:04
Erittäin hyvä kirjoitus! Olen seurannut keskusteluja mutta rauhaa rakastavana pysynyt suosiolla erossa pahimmista hässäköistä. Ymmärrän kyllä kiistojen eri osapuolia, mutta kyllähän joistain jutuista on päässyt tulemaan vähän suurempia numeroita kuin olisi ollut tarpeen.

Puolen valitsemisesta en ole minäkään kiinnostunut, vaan haluan edelleen leikkiä kaikkien kanssa. :) Toivottavasti kuohunta nyt tasaantuu ja saadaan taas keskittyä siihen kirjabloggaamisen pääasiaan eli kirjoihin - kukin omalle blogilleen ominaiseen tyyliin! :)

Vielä pari suosikkisitaattiani tästä keskustelusta:
"Palkituista kirjablogeista sen verran, että kaikki palkinnot menivät juuri oikeille. Ja jos valinnat olisivat olleet toisenlaiset, niin olisin ihan samaa mieltä sittenkin." Näihin Mari A:n sanoihin voin yhtyä täysillä!

"Positiivisuus ärsyttää monia, mutta minusta se on aliarvostettua." Karoliina, niinpä! Olen positiivinen perusluonteeltani ja hyvällä tuulella ainakin 95% ajasta, ja jos se näkyy blogissani ja ärsyttää jotain, niin voi kyynel. ;)
marjis kirjoitti 03.11.2011 - 09:30
Blogger päätti nyt vasta kertoa mulle, että olit tehnyt tällaisen postauksen. Koska täällä on jo niin paljon hyviä kommentteja, tyydyn pääosin vain nyökyttelemään (ja hihittelemään myrsyille ja muoviblogeille :D).

Olen saanut kirjablogin myötä paljon uusia ystäviä, joita tapaan myös ihan kasvokkainkin. Viimeksi eilen olin lounaalla erään kirjabloggarin kanssa. Mari A:n synttärikutsujen lailla se on minusta ihan normaalia ihmisten välistä sosiaalisuutta. Joidenkin kanssa synkkaa enemmän. Kyllä tämä verkko jäljittelee muuta maailmaa kaikessa muussakin, joten miksi ei ystävyyssuhteissakin. En silti koe olevani liittoutunut tai jonkun puolella, kuten en ole verkon ulkopuolellakaan. Paitsi tietysti olen aina niiden puolella, joita minun mielestäni kohdellaan väärin. :)
Raila kirjoitti 03.11.2011 - 17:17
Moi aalto lautasella! Kiva kun kirjoitat blogia mun tyyliin, suorastaan tää pelastaa päiväni! Kyllä!
Valkoinen kirahvi kirjoitti 04.11.2011 - 20:10
Kiinnostavaa - näin se konsensus löytyy, kun kaikki ovat samaa mieltä ja syyllinenkin on löydetty. Voisitko ystävällisesti poistaa linkityksen Reeta-Karoliina tekstistäsi. En halua, että tämä keskustelu linkittyy omaan tekstiini.

Ja positiivisuus on hienoa. Varsinkin, jos samalla voi kohdistaa arvostelevan ajatuksen jonkun toisen suuntaan.

Reeta Karoliina kirjoitti 04.11.2011 - 20:23
Valkoinen kirahvi, nyt olen kyllä tosi hämmentynyt… Minun mielestäni se sinun pakinasi oli hauska. Ja täälläkin tarkoitukseni oli painottaa, että kaikenlainen bloggaus on sallittua, myös se vähän pirullisempi ja joskus vähän ilkeäkin.

Luepa uudelleen tekstini ja kommenttini. Minä en ainakaan pidä sinua syyllisenä mihinkään.
Reeta Karoliina kirjoitti 04.11.2011 - 20:27
Valkoinen kirahvi, mielestäni monessa kohtaa painotin, että me olemme ehkä vähän liian kilttejä me bloggaajat. Ja ettei meidän pitäisi mennä neuvomaan toisiamme siitä mistä toiset saavat blogata. Ja tämän ajatuksen takana oli nimenomaan se sinua kohtaan suunnattu hyökkäys, ettet saisi blogissasi kirjoittaa mitä haluat.

Eli nyt en kyllä YHTÄÄN ymmärrä mistä sinä minulle suutuit. Olisi kiva, jos vähän tarkennat.

(Ja poistan toki linkit, jos välttämättä haluat. Mutta ensin pistän lapsen nukkumaan.)
Karoliina kirjoitti 04.11.2011 - 20:33
Tämähän se surullinen ongelma on, eikä itse pakina. :/
Valkoinen kirahvi kirjoitti 04.11.2011 - 20:41
Lisäisin vielä edelliseen, että viestini ei liity niinkään Reeta Karoliinan kirjoitukseen vaan sitä seuranneeseen keskusteluun.

On ikävä huomata, että samalla kun kiirehditään kehumaan positiivisuutta, viitataan nimeä mainitsematta ja selväsanaisesti, mihin kritiikki kohdistuu. Mielestäni tämä ei oikeastaan ole positiivisuutta vaan sitä, että verhotaan kritiikki positiivisuuden viittaan.

Koen myös aika raukkamaisena käydä keskustelua nurkan takana. Näemmä se jatkui nyt täällä. Kiinnostavaa, että tällainen "pohdinta" on jotenkin hyväksyttävämpää. Loka lensi nyt "sivistyneesti" eikä siihen puutu kukaan - ehkä siksi, että tämä on se tapa, jolla toivotaan blogistaniassa kirjoitettavan muista bloggaajista? On huolestuttavaa, ellei loan heittäjä itse huomaa kirjoittavansa tällä tavalla ja vielä pelottavampaa se, että hän paketoi sen ilkeydessään silkkipaperiin ja lähettää naapuriin.

Jo ennalta pahoittelen, että pilasin jälleen asiallisen ja pohdiskelevan sivistyneen kirjallisen keskustelun. Koska minun blogista alkanutta keskustelua kuitenkin referoidaan täällä, koen tarpeelliseksi sanoa jotakin. Kenkkua tällainen. Toivon, että jokainen teistä, tänne kirjoittaneesta positiivarista, katsoo myös peiliin.

Itse en halua tätä kesksutelua jatkaa. En täällä enkä muuallakaan, sillä uskoni tämän yhteisön "sivistyneisyyteen" on ollut viime päivien aikana koetuksella ja käytös useiden tähänkin keskusteluun osallistuneiden taholta on ollut kaikkea muuta kuin positiivista. Siksi koen tämän keskustelun aika tekopyhäksi.

Aidosti positiivinen voi kannustaa myös silloin, kun on eri mieltä. Minä en siihen aina kykene. Ehkä niin on monen muunkin laita?
valkoinen kirahvi kirjoitti 04.11.2011 - 21:01
Reeta-Karoliina: olen pahoillani. En ole suuttunut, tekstisi on minusta kaikin puolin asiallinen, vaikken kateellinen itse ole missään vaiheessa ollutkaan, kuten viittasit.

Pyyntöni littyy tähän keskusteluun, jonka osa en halua olla. Käyn tämän mieluusti loppuun siellä, missä se alkoi ja niiden henkilöiden kanssa, joiden kanssa tämä alkoi ja jotka vetivät herneet neniinsä ja porot sieraimiinsa. Reiluna ja eettisenä en pidä tätä keskustelua, joka jatkuu nyt täällä tällä tavalla ja joka selvästi on hyväksyttyä. Jos muut haluavat keskustella näin, on heillä siihen varmasti syynsä, mutta minä en halua olla osa sitä keskustelua.

Toivottavasti ymmärrät, Reeta-Karoliina, tämän. Edelleen vierailen täällä mieluusti. :D
Reeta Karoliina kirjoitti 04.11.2011 - 21:10
Okei, ymmärrän mitä tarkoitat, mutta mielestäni tämä keskustelu ei suinkaan käsittele vain sinun blogissasi alkanutta keskustelua. Nortin kirjoituksessani esille myös muita teemoja, esimerkiksi nuo arvonnat, joista on puhuttu Karoliinan Kirjavassa kammarissa (en itse ole arvontojen fani, mutta eivät ne minua haittaakaan) ja sen pitääkö bloggaajan blogata omalla nimellään (mielestäni ei) ja pitääkö kirjoista aina kirjoittaa "kivasti" (mielestäni ei).

Olen pahoillani, jos linkkaukseni blogiisi antoi sellaisen käsityksen, että sinä olisit palkituille kateellinen, en tarkoittanut sitä. Mutta siellä puhuttiin siitä, että joku saattaa kateellinen olla ja ehkä meidän pitäisi hyväksyä sellaisetkin, ei niin positiiviset tunteet. Minä ainakin olin vähän kateellinen ;-) Mutta samalla hirveän iloinen palkittujen puolesta! Eli minun mielestäni kaikille tunteille voi antaa tilaa, myös kateudelle.

Poistan pian linkit blogiisi, mutta sitä en hyväksy, että tämän keskustelun eettisyyttä aletaan kyseenalaistamaan siksi, että tämä tapahtuisi "kulman takana". Minä ainakin olen tässä koko ajan puhunut useista eri keskustelusta ja "kohuista" enkä suinkaan vain tuosta mikä alkoi sinun blogistasi. Siksi en halunnut jatkaa keskustelua siellä vaan halusin kirjoittaa oman mielipiteeni täällä omassa blogissani, koska tämä kirjoitukseni ei todellakaan käsittele vain sinun blogiasi. Itselleni se oli niin itsestään selvää, etten kokenut tarpeelliseksi alleviivata sitä tuossa tekstissäni.
Reeta Karoliina kirjoitti 04.11.2011 - 21:23
Valkoinen kirahvi, haluan sanoa vielä tämän:

En ole ihan selvittä kuka tai ketkä ovat mielestäsi sinua vastaan. Huomasin, että monet pahastuivat pakinastasi ja ylireagoivat. Ja nyt sinä ylireagoit myös. Emme me kaikki ole sinua vastaan :-) Jos luet kommentit uudestaan rauhallisemmin niin uskon, että sinäkin huomaat, että emme me täällä sinusta puhu. (Tai jos yksi tai kaksi puhuvatkin, niin he ovat vähemmistö.) Täällä keskustellaan asioista ihan yleisesti. Monet eivät olleet edes huomanneet mitään "kohuja" ja monet mainitsivat tykkäävänsä monenlaisista blogeista. Eli jos sinä ja muutama muu olette riidoissa niin älä tuomitse koko tätä muuta keskustelua sen perusteella.

Karoliinan viimeistä viestiä en oikein ymmärrä sitäkään...
Karoliina kirjoitti 04.11.2011 - 21:30
Reeta Karoliina, tarkoitin sitä, että uskoakseni kovinkaan moni ei harmistunut niinkään siitä Kirahvin pakinasta itsestään, kuin hänen tavastaan ottaa kaikki keskustelu henkilökohtaisina loukkauksina ja hyökkäyksinä häntä vastaan. Siitä se pakinakin ymmärrykseni mukaan syntyi, ja siksi nostatti ärtymystä.
Valkoinen kirahvi kirjoitti 04.11.2011 - 22:02
Edellinen viesti sen oikeastaan osoittaa: Kuten huomaat, osa jatkaa muualla aloitettua keskustelua. Siksi haluaisin linkit pois. Ja niin itsekäs en sentään ole, että kuvittelisin kaiken pyöriskelevän tämän ympärillä. Hyvä keskustelunvaus ja hyviä aiheita. En vain nyt, sattuneista syistä halua itse olla osana tätä keskustelua tämän enempää ja tulla vedetyksi tähän mukaan ilman, että olen ollut siihen alusta asti mukana. Myös keskustelukritiikkini koski vain vähemmistöä.

Olen samaa mieltä kanssasi, Reeta Karoliina! Kirjoituksesi summasi monia tekstejä, keskustelu vain kääntyy ja vinoutuu helposti. Siksi, vain siksi...

En ole myöskään tietääkseni riidoissa kenenkään kanssa, kukaan ei ole ilmoittautunut ;) Itse en ole ottanut lähtöpasseja kenekään blogeista, kuten niin moni täälläkin keikkuvista...

En koe tarpeelliseksi jatkaa keskustelua enää toisaalla ja osallistua tähän tämän enempää vaan haluan antaa nyt asian olla. Ja siksikin, että en taida olla ainoa, jolla tässä keskustelussa osallistuneista on kuohahdellut ;)
Reeta Karoliina kirjoitti 04.11.2011 - 22:15
Okei, puolin ja toisin on kuohahdeltu :-) Sitä sattuu.

Voidaan varmaan sopia, että ainakaan tässä blogissa ei ilkeillä toisille suoraan tai piillotellusti, ylipositiivisuuden tai ylinegatiivisuuden varjolla :-)

Mutta muuten keskustelua voi mielestäni hyvin jatkaa. Kunhan kaikille vaan on selvää, että tässä puhutaan nyt yleisesti ja yksityisemmät keskustelut voi hoitaa vaikka sähköpostin välityksellä.
Satu kirjoitti 05.11.2011 - 07:09
Ehkä tämä on laskettavissa yksityiseksi mutta kun alkuperäinen kommenttinikin on kaikkien nähtävillä niin kai on paikallaan korjata täällä: Hoksasin vasta jälkeenpäin että kommenttini jälkimmäinen osa on tässä asiayhteydessä hyvin helposti tulkittavissa piikiksi Valkoisen kirahvin suuntaan, mikä ei siis suinkaan ollut tarkoitus. En ajatellut sitä kirjoittaessani ketään tiettyä henkilöä, vaan suhtautumista positiivisuuteen täysin yleisellä tasolla - ja yleensäkin koko heitto oli tarkoitettu huumorilla otettavaksi.

Olen siis pahoillani jos koit sen toisin.
(Ja keskustelun yleisestä tasosta huolimatta myönnän osittaisen syyllisyyteni kulman takana kommentointiin - kun nyt kuitenkin onnistuin sotkemaan itseni asiaan niin tulen vielä kommentoimaan sinun blogiisi. :)
marjis kirjoitti 05.11.2011 - 11:16
Minun päähäni jäivät pyörimään nuo numeron viisi sisältävät kirjannimet ja jalostin siitä viihdyttävän kisailun pyhäpäivän piristykseksi. Tämä on myös mainos, joten tulkaapa kaikki osallistumaan!
Ida kirjoitti 07.11.2011 - 10:36
Voi että, pitäisi varmaan alkaa seuraamaan muitakin kirjablogeja kuin sitä omaa. Mielenkiintoinen keskustelu kaiken kaikkiaan.

Mie olen suorasanainen ihminen. Ja varmasti jos pitäisi kirjailijan kanssa puhua naamatusten, niin en sanoisi että "No sun kirja on ihan paska" (niinkun tuolla blogissa tulee valitettavan usein tehtyä). Sillon tulisi ehkä vähän enemmän mietittyä sitä, että miksi se on paska ja mitä hyvää siinä on. Mutta sanoisin varmasti, että "en pitänyt kirjastasi". Mie olen sitä mieltä, että kyllä niitä asioita pitää uskaltaa sanoa suoraan. Mutta tarpeeton loukkaaminen ja haukkuminen on tietenkin tyhmää. Pitää osata erottaa nämä kaksi asiaa toisistaan, kritiikki ja loukkaaminen.

En tiedä liittyikö tämä nyt aiheeseen mitenkään olennaisesti mutta avauduinpas silti! ;)
Reeta Karoliina kirjoitti 08.11.2011 - 10:23
Ida, tuo on erittäin piristävä asenne ;-) Ja liittyi toki aiheeseenkin!
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code